W naszych artykułach staramy się podkreślać, że sekretem pięknej skóry oraz zdrowych włosów i paznokci jest nie tylko regularne stosowanie odpowiednich kosmetyków, ale także to, by uważnie i kompleksowo się sobą zająć. Prawdą jest, że prowadzony styl życia, w tym codzienna dieta, wpływają znacząco na nasz wygląd.

 

Rola witamin w procesie dbania o skórę

W pielęgnacji skóry istotne jest dostarczenie niezbędnych składników odżywczych zarówno od zewnątrz, jak i od wewnątrz organizmu. Dopiero, kiedy zapewniamy cerze witaminy i minerały w codziennych drobnych zabiegach oraz w postaci odpowiednio skomponowanych posiłków, możemy mówić o kompletnej pielęgnacji. Jeśli bowiem mimo sumiennego stosowania odpowiednio dobranych kosmetyków zauważasz, że Twoja skóra jest widocznie zmęczona, poszarzała czy przesuszona – prawie pewne jest, że wykazuje zapotrzebowanie na witaminy i inne składniki, które powinny być dostarczone wraz z pożywieniem.

Jak rozpoznać jednak, których witamin i minerałów brakuje naszej skórze? Które z nich zapewnią nam młodą i promienną cerę na dłużej? Lato i związany z nim lepszy dostęp do świeżej żywności sprawiają, że szybko możemy uzupełnić niedobory. Poznajmy zatem najważniejsze witaminy dla naszej cery! Do dzieła!

 

Naturalne witaminy i minerały – poznaj ich moc!

Zarówno w kosmetykach, jak i w diecie nie powinno zabraknąć naturalnych przeciwutleniaczy – to witaminy A, E i C, które pozwolą zachować jędrną i elastyczną skórę na dłużej. Dzięki odpowiedniemu poziomowi witaminy A w organizmie skóra jest mniej podatna na powstawanie przebarwień. Jej niedobory objawiają się przesuszeniem i pękaniem naskórka. Witaminę A zapewnią nam zielone i pomarańczowe owoce i warzywa (np. marchew, jarmuż, szpinak, słodkie ziemniaki, groszek, morele, dynia, mango), a także pełnotłuste mleko, sery, morskie ryby, wątróbka oraz żółtka jaj. Uzupełnimy ją także dzięki suplementacji tranem. Witaminę E spotkamy przede wszystkim w tłuszczach roślinnych, orzechach różnego typu, oliwkach, roślinach strączkowych oraz pełnoziarnistych wypiekach. Witamina E spowalnia proces starzenia się skóry. Często występuje w suplementach razem z witaminą A, ułatwiając jej przyswajanie. Wybierając witaminy do picia lub inne preparaty witaminowe dla dorosłych, warto także szukać tego połączenia. Witaminę E znajdziemy również w żółtkach jaj i mleku. Jest ona ratunkiem dla suchej skóry. Cera pozbawiona witaminy E staje się podatna na podrażnienia, sprawia wrażenie zmęczonej i starszej. Witamina C jest natomiast bardzo istotna podczas procesu syntezy kolagenu w skórze, ma więc duży wpływ na jej elastyczność i młody wygląd. Największy jej ładunek znajdziemy w owocach dzikiej róży, owocach jagodowych i cytrusowych oraz papryce. Niedobór witaminy C objawia się ogólnym spadkiem odporności i szarzeniem cery. Jej braki mogą prowadzić też do pękania naczynek krwionośnych.

Witaminy potrzebne człowiekowi to oczywiście mają również witaminy z grupy B (zwłaszcza B2, B5, B6 i B7) oraz witamina D. Niedobór witaminy B2 objawia się między innymi pękaniem skóry, w tym powstawaniem tzw. „zajadów” w kącikach ust. Źródłami B2 są przede wszystkim mleko, drożdże i pełne ziarno. Witamina B5 ma silne właściwości łagodzące. Wspiera regenerację skóry i sprawia, że jest miękka. Niedobory tej witaminy mogą ujawniać się jako rogowacenie naskórka. Znajdziemy ją w drobiu, wątróbce, jajkach, tłustych rybach, a także w nabiale i egzotycznych owocach (pomarańczach, mango, awokado, bananach). Witaminę B6 uzupełnimy, dodając do diety warzywa liściaste oraz pełnoziarniste wypieki. Oznaką jej niedoboru bywa przygnębienie. Bierze ona bowiem udział w procesie wytwarzania serotoniny – hormonu szczęścia. Szukajmy jej w zielonych warzywach, orzechach, kiełkach pszenicy i podrobach. Witamina B7 (biotyna) zapobiega nadmiernemu złuszczaniu naskórka, wzmacnia też włosy i paznokcie. Wspomaga leczenie trądziku, reguluje pracę gruczołów łojowych. Jest też niezbędna do sprawnego wchłaniania witaminy C. Osoby z niedoborem witaminy B7 mogą borykać się z wypadaniem włosów, łamliwością paznokci, łojotokiem i łuszczeniem naskórka. Źródłem witaminy B7 w diecie będą przede wszystkim wątróbka, orzechy, żółtka jaj i rośliny strączkowe.Witaminę D znajdziemy w żółtkach jaj, podrobach, mleku i tranie. Najlepszym źródłem tej witaminy jest jednak spacer w słoneczny dzień – korzystajmy więc z letniej aury. Jej brak może być przyczyną nerwowości i bezsenności a także nadmiernego pocenia się ciała. Witamina D jest istotna w procesie odnowy komórek skóry – odpowiada za jej regenerację i prawidłowe funkcjonowanie.

 

Wpływ witamin na organizm człowieka jest jak widać niepodważalny, a co z minerałami? One również wspierają prawidłowe funkcjonowanie organizmu!

 

Minerały najlepsze dla skóry

Wśród istotnych dla stanu skóry minerałów, wyróżniamy przede wszystkim cynk, krzem, potas, miedź i żelazo. Wszystkie z nich istotnie wpływają na prawidłowe funkcjonowanie największego organu naszego ciała, sprawiają też, że nasza cera wygląda młodo i promiennie. Cynk jest bezkonkurencyjny w zapobieganiu i łagodzeniu stanów zapalnych skóry, dlatego znajduje szerokie zastosowanie nawet w pielęgnacji bardzo delikatnej cery niemowląt. Podobne działanie wykazuje krzem, który wraz z cynkiem odpowiada za produkcję i syntezę kolagenu i elastyny, odpowiadających za napięcie i młody wygląd skóry. Objawami niedoboru jednego i drugiego pierwiastka jest łamliwość paznokci oraz występowanie charakterystycznych, białych plamek pod płytką. Również gdy zauważymy nawracające stany zapalne i wysypkę na skórze, warto uzupełnić dietę o jaja, drób, mięso wołowe, warzywa strączkowe i kasze (cynk) oraz o produkty pełnoziarniste, czosnek, szczypiorek i owoce ze skórką. Do suplementów zawierających cynk i krzem dodawany jest często potas odpowiadający za regulację gospodarki wodnej w organizmie, w tym również skórze. Znajdziemy go między innymi w jajkach, pomidorach, marchewce, ziemniakach, zielonej pietruszce, porzeczkach.

Osoby zmagające się z licznymi niedoskonałościami skóry i stanami zapalnymi mogą cierpieć na niedobór miedzi. Pierwiastek ten reguluje wydzielanie sebum oraz pozwala utrzymać właściwe pH skóry. Znajdziemy go w płatkach owsianych, otrębach, kakao i orzechach. Jeśli zaś Twoja cera jest wyjątkowo blada i narzekasz na wypadanie włosów, może się okazać, że brakuje Ci żelaza. Podobnie jak w przypadku miedzi, jego niedobór może objawiać się również występowaniem wyprysków oraz poszarzeniem cery. Bogate w żelazo są zielone i czerwone warzywa, wątróbka oraz orzechy. Drogą na skróty mogą okazać się także minerały w tabletkach.

Warto poznać rodzaje i role witamin i minerałów, ponieważ na podstawie stanu cery, włosów i paznokci często jesteśmy w stanie ocenić kondycję i stan zdrowia drugiej osoby – odpowiednia wiedza pozwoli nam wtedy działać. Gdy komórki naszego ciała nie otrzymują odpowiedniej dawki potrzebnych witamin i minerałów, funkcjonowanie poszczególnych organów zostaje zaburzone. Korzystajmy więc z pięknej pogody, dobrodziejstwa przydomowych ogródków i lokalnych bazarków. Świeże owoce i warzywa sprawią, że poczujemy się lepiej – piękniejsi i lżejsi, a przede wszystkim zdrowsi!